Forum start / Övrigt

Christian99

Medlem
Foruminlägg: 3st
Visa profil

Koppla in dimmer

, 2008-10-11 15:41:35

Jag har haft hantverkare hemma och nu är allt nästan klart, de har dock inte avslutat en del projekt som jag nu har fått ta tag i.

Jag har 2 elskenor som skall dimmas via en krondimmer 2 x 200 .

Svartkabel är stömförande. Jag har testat att koppla in den på L och grå på våg/pil tecken och orange/brun på andra våg/piltecken.

Det funkar så där, så jag undrar om jag har gjort helt galet. Minimum är 50 watt. vilket jag har på en utav skenorna. Men den andra skenan som har separat trafo till har jag inga ljuskällor alls på.
När jag sätter på så flimrar det och sen slocknar de efter ett tag. Så antingen är det felkopplat eller så måste jag sätta upp spottar även i den andra skenan.

Christian99

Medlem
Visa profil

Sv: Koppla in dimmer

, 2008-10-11 16:54:30
Tack för alla svar, typ 0

Fick det att fungera nu.

George

Medlem
Foruminlägg: 6st
Visa profil

, 2008-10-11 22:23:20
Vill du berätta hur du löste det? Jag har själv funderat på att koppla in dimmers men vågar inte prova själv. Kan man ge sig på det själv utan att ta in elektriker?

Christian99

Medlem
Visa profil

, 2008-10-12 11:18:16
Elen var framdragen så egentligen var det bara att koppla in. Det som fick mig lite ställd var att ljuset började flimmra för att sen lysa starkt och sen slockna. Så jag trodde att jag kopplat fel, men det hade jag inte. Det är tydligen så att trafosen ställer in sig till vilken last den har första gången man knäpper i gång.

Köp spänningsmätare, på det sättet kan du kolla vilken kabel som är ledare. De kostar nästan ingenting.

Sen brukar de olika dimmrarna komma med kopplingschema. Fråga i butiken du köper i från så kanske du kan få råd. . Det kan vara lurigt med färgerna då en del elektriker kör med andra färger än brun, blå och gul/grön.

Men egentligen skall men helst inte koppla själv! :)

George

Medlem
Foruminlägg: 6st
Visa profil

, 2008-10-12 17:03:22
Tack för beskrivningen och bilderna. Det låter som om t.om. jag skulle våga mig på att prova. Det blir nog nya dimmers i vardagsrummet snart:)