rokkMedlemForuminlägg: 2st Visa profil |
Hur bygga en vägghylla som ska hålla för 100kg?, 2009-03-25 20:58:33Hejsan! Jag är påjakt efter tips och ideér om hur jag ska göra för att bygga en riktigt stadig vägghylla. Nödvändigt: Mått 100x26 cm Klara en belastning på drygt 100kg Fastsättning i en spånvägg ~10mm Önskvärt: Liten och diskret. Det som ska stå på hyllan som ska synas! |
OlleMedlemForuminlägg: 2st Visa profil |
Sv: Hur bygga en vägghylla som ska hålla för 100kg?, 2009-04-17 11:57:03Ledsen för sent svar, läser inte forumet så ofta. Jag skulle nog kolla lite olika konsoler, t.ex. finns en String-liknande hylla på bauhaus. Två sådana konsoler för en 30 cm bred hylla håller 70kg vilket borde innebära att om man använder fler så bör det hålla för 100 kg. Nästa fråga är ju väggen som sådan, jag skulle personligen nog inte sätta 100 kg på en hylla om den enbart sitter i en encentimeters spånskiva. Finns det några reglar att sätta skruvar i? Annars kanske en bakplatta behövs på spånskivan eller någon annan lösning.
Vaddå sitter snett!?
|
rokkMedlemForuminlägg: 2st Visa profil |
Sv: Hur bygga en vägghylla som ska hålla för 100kg?, 2009-04-17 17:50:45Okej, då ska jag kolla in Bauhaus! Ja det finns reglar, tror dom sitter med 40cm mellanrum. Vad tror du om man fäster två konsoller i reglar och två i väggen med typ mollyplugg? Kan det vara något? Tacksam för svaret! :) |
Sida:
1