Forum start / Övrigt

kainen

Medlem
Foruminlägg: 12st
Visa profil

Golvlister med plats för kablar?

, 2007-06-24 11:16:48
Har letat och letat och letat... men inte hittat några snygga golvlister med plats för kablar innuti. Skall dra bak högtalarkabel i vardagsrummet och vill inte att dessa syns. Kabellist (vita kvadratiska lister utöver golvlister) går bort då detta är otroligt fult.

Vill alltså eg ha lister som ser ut som vanlig golvlist (gärna trä eller vitt dock inte plast)... någon som vet vart jag kan hitta det?

Tacksam för hjälp!
/Marcus

Jon

Medlem
Foruminlägg: 97st
Visa profil

Sv: Golvlister med plats för kablar?

, 2007-06-25 18:51:13
Jag har sett att det finns någonstanns men kan inte kommaihåg var. Annars borde det vara ganska enkelt att fräsa ett spår med en handöverfräs.
Skjut inte på något till imorgon som du kan skjuta på till i övermorgon.

kainen

Medlem
Visa profil

, 2007-06-25 20:33:27
Ja det kan ju inte vara allt för svårt. däremot tänkte jag att om jag hittar några så kanske dom har någon smart lösning på om man behöver ta loss listerna och sätta dit dom igen så man slipper hålla på med spik eller skruv om man behöver lägga dit en ny kabel.

elofsson

Medlem
Foruminlägg: 5st
Visa profil

, 2007-07-20 02:12:37
Jag köpte lister på Bauhaus när jag renoverade vardagsrummet i min första lägenhet. För att göra det snyggt med alla kablar till sourroundpaketet köpte jag lister där man kunde lägga kablarna bakom listen. Fästen sattes på väggen och listerna trycktes på och kunde på så vis tas av och på relativt enkelt. Problemet var bara att listerna var av ganska dålig kvalite och tålde inte så mycket, men det fungerade...

Det finns ju så klart bra kvalité också. "Googlade" fram ett par exempel:
http://www.swedoor.se/monteringsanv_golvlist.pdf
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=78275

Kolla även in i varuhus så som nämnda Bauhaus, Silvan, K-rauta etc...

kainen

Medlem
Visa profil

, 2007-07-20 07:25:09
Swedoor listen verkar intressant, ska ta och kika upp den! tack för tipset.

(Tråden på minhembio va en ful plastlist, just sådant jag vill undvika).

Har dock kikat på k-rauta och hittat en L-sockel som passar hyfsat då jag har rätt tjocka högtalarkablar jag skall dra... dock så ligger den på 40kr/m :/

Olle

Medlem
Foruminlägg: 2st
Visa profil

, 2007-08-27 17:32:13
En som jag kikade på men valde bort för att jag har väldigt många lister att byta när jag väl börjar. (jag sneakade och körde kabellist ovanpå vanliga listen) är
www.kanallisten.com

Den är i trä och verkar mycket praktisk.
Vaddå sitter snett!?

kainen

Medlem
Visa profil

, 2007-08-28 16:28:10
Wohoo... tur jag varit lat... dessa lister (www.kanallisten.se) verkar ju vara exakt vad jag har letat efter... nu gäller det bara att dom inte är allt för dyra. grymmt! tack för tipset!