Forum start / Övrigt

ByF

Medlem
Foruminlägg: 1st
Visa profil

Gjuta grund mot befintlig grund...

, 2009-09-10 14:00:37
Jag håller på att bygga ut mitt lilla hus på 30 m2 så det ska bli ytterligare 40 m2 på ett håll där huset ska utökas åt, och i en annan riktning ska vi ha en 20 m2 inglasad altan. Åt båda hållen ska vi gjuta platta som grund.

Nu é min fundering hur man ska göra mellan de olika grunderna - jag har fått lite dubbla budskap där, och detta i samtliga fall av folk som jobbar med att gjuta grund.

Den ena säger att man kan borra hål i den gamla grunden och sätta armeringsjärn emellan de olika grunderna så att de förblir i fas med varandra. Den andra säger att man absolut inte kan det, utan att man måste ha dem fria från varandra så att den nya grunden kan sätta sig som den kommer.

Då jag läst lite så verkar det som att man i princip ska göra dem fria från varandram det jag undrar över är om man alls kan bygga ihop dom med armeringsjärn utan för stora risker (och/eller vad man kan göra för att minimera risker för sprickor i betongplattan då den vill sätta sig).

FYI så ska vi bygga på med träkonstruktion, det ska vara flytande golv på första två meterna från gamla byggnaden (övriga är inte bestämt). Ett rum ska även gå in 50% i gamla och 50% ut i nya (och det är därför jag gärna ser att det går föranka grunderna med varandra).

Nora

Medlem
Foruminlägg: 5st
Visa profil

Sv: Gjuta grund mot befintlig grund...

, 2010-07-02 14:05:03
Hej
Ring oss om det fortfarande är aktuellt.
040-43 15 80.

Vi kan husgrunder

micke11

Medlem
Foruminlägg: 3st
Visa profil

Sv: Gjuta grund mot befintlig grund...

, 2010-07-21 00:13:12
Den här siten som handlar om husgrunder (http://husgrunder.com ) borde kunna ge dig svar på detta.
Ändrad 2010-07-21 00:13:49 av micke11