KarolinaMedlemForuminlägg: 5st Visa profil |
Gardinstång i taket?!, 2007-09-13 17:03:38Vill dela av mitt sovrum i två delar. Syhörna och sänghörna. Har tänkt att dela med gardin och stång i (cement)taket. Gjort en "test" med snöre från takkrok till vägg. Hur, vad, vilket? Dvs. Har någon en bra idé, har gjort det själv, vilka beslag, stänger, etc? Dela gärna med dig av tankar, kritik, etc. ![]() |
JonMedlemForuminlägg: 97st Visa profil |
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-09-13 21:53:38Först; välkommen till forumet! Har du kollat in ikeas "Dignitet"? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60075295 ![]() Kan tänka mig att det fungerar bättre om du fäster den i taket istället för mellan väggarna. Har ingen erfarenhet av den men jag skulle nog överdimensionera skruvarna och pluggen.
Skjut inte på något till imorgon som du kan skjuta på till i övermorgon.
|
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-09-14 11:49:48Tack för välkomnandet! Jag slog på nätet efter ovanstående rubrik och fick träff hos er. Mycket trevligt. Ni kommer inte att bli av med mig! Jag kanske skulle förtydliga att rummet kommer att delas av i bredd med sängens fotända, då rummet är långsmalt (3,60 x 2,60, foto taget i dörrhål). Att hänga från vägg till vägg fanns inte i min arma hjärna. Var bara inne på sängens bredd, 160 cm. Det kommer att bli lätta, luftiga gardiner, som silar igenom ljuset. |
JonMedlemForuminlägg: 97st Visa profil |
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-09-15 19:57:55Tänkte du dela av som ett L eller bara ett tyg vid sängens fotände? Hur hänger tyget man ser på bilden idag? Jag tror det kan bli schysst med vajern. Där du inte hänger tyget kan du hänga en ljusslinga eller ljuslyktor kanske.
Skjut inte på något till imorgon som du kan skjuta på till i övermorgon.
|
kittykatMedlemForuminlägg: 17st Visa profil |
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-09-16 10:22:41Innan jag han rulla ner och se Jons inlägg så tänkte jag också på ikeas dignintet. Jag satte upp den i badrummet,fäst i taket. och det blev jättebra! enkla att montera och verkar klara hyffsat med belastning :) |
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-09-17 09:09:14Tänkte dela rummet i fotändan, någon vag tanke om att, i steg två, kunna ev .göra en sänghimmel från vägg i huvudända till tak i fotända. Idag hänger tyget i ett snöre från lampkrok till spik i vägg. Dignitet lät som en bra ide, belasningsaspekten tog ju Kittykat upp. Värker vidare, det blir inga snabba beslut här. |
FloresMedlemForuminlägg: 1st Visa profil |
Sv: Gardinstång i taket?!, 2007-10-21 12:41:06Håller nog med om att IKEA DIGNITET kan vara en både snygg och praktisk lösning som samtidigt är enkel. Gillar Jons idé med att hänga upp alternativa saker som lyktor, ljusslingor etc. - kan bli riktigt mysigt nu när vi beger oss in i mörkret. Dignitet är nog den bästa lösningen om du vill hänga upp vanliga längder, helst då öglelängder för bästa effekt och funktion. Är du däremot mer intresserad av nåt mer stilrent vill jag rekommendera panelgardiner som nog kommer att fungera utmärkt med gardinskenan KVARTAL från IKEA. Du väljer och formar själv din skena ur KVARTAL skensystem och skenan kan även fästas i tak. Nackdelen är ju att du måste borra i tak. ![]() http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80079363 |
Sida:
1