Forum start / Måla och tapetsera

Sunken

Medlem
Foruminlägg: 4st
Visa profil

Ta bort väggbord

, 2007-11-15 21:51:41
Hejsan

Jag och min sambo bor i en hyreslägenhet och har äntligen fått lite gjort, och annat får vi göra själva men fastighetsägaren betalar färg och tillbehör.. Nu till mitt problem, vi ska måla om i köket och där sitter en ganska bred bord mitt på väggen som jag skulle behöva ta bort utan att skada strukturtapeten bakom. Någon som har tips så skulle jag vara evigt tacksam..

MVH Tobbe

Pia

Medlem
Foruminlägg: 5st
Visa profil

Sv: Ta bort väggbord

, 2007-11-16 16:06:02
Hej Tobbe!
Det verkar inte helt lätt att få bort bården utan att skada strukturtapeten under. Jag skulle prova att ta bort en liten bit av den, någonstans där det inte syns så mycket om du misslyckas. Då ser du om den mot förmodan släpper från tapeten. Vissa strukturtapeter är gjorda i "plastmaterial" och då kan det hända att de sitter kvar när du river bort bården.
Ett annat alternativ kanske kan vara att försöka spackla bården så att du "suddar ut " kanterna och försöker få samma yta som strukturtapeten.
Det sista alternativet är förstås att ta bort hela struturtapeten, men då kan det nog också bli en del spackelarbete efteråt. I det fallet hade jag nog tapetserat istället.
Lycka till
Pia
Pia

Sunken

Medlem
Visa profil

, 2007-11-16 17:12:11
Tack för svaret Pia, men snåla som fastighetsägarna är får jag endast måla och inte tapsetsera. Men har hört att en blandning av vatten och diskmedel som man sprayar på ska kunna funka, utan att skada strukturtapeten, någon som provat detta???

MVH Tobbe

Kriss

Medlem
Foruminlägg: 6st
Visa profil

, 2007-11-16 17:22:52
Hej Tobbe

Jag har inte prövat vatten och diskmedel själv så det har jag inget svar på. Men min fantasi säger mig att värme möjligen skulle underlätta borttagandet av borden. Du skulle kunna prova att värma upp en liten kant med någon form av verktyg (vet inte om värmepistol är för varm), Se sedan om borden lossnar lättare (som man ångar ett brev för att ta bort ett frimärke). Som sagt det är bara en teori från min sida så jag kan inte ge några garantier att det fungerar.

Lycka till!

Hör av dig och berätta hur det går.
Ändrad 2007-11-16 17:25:20 av Kriss

Sunken

Medlem
Visa profil

, 2007-11-16 22:28:05
TAck Kriss ska prova på en hörna i nästa vecka, så får vi se. KOm gärna med fler förslag, funkar inte det ena så funkar kanske det andra... Något måste ju funka =)

hubba

Medlem
Foruminlägg: 2st
Visa profil

, 2009-09-10 21:51:54
Det finns en produkt som heter Tapetloss som löser upp limmet på tapeten, dock vet jag inte hur det skulle fungerat över att bara ta bort en bord på .

caspersson

Medlem
Foruminlägg: 2st
Visa profil

, 2009-10-28 18:27:31
blöt ner med varmt vatten vänta en 10 min skrapa försiktigt bort med en spackelskrapa eller liknande, vattnet löser upp limmet, va noga med att bara blötlägga där borden sitter, undvik och vattna utanför så tapeten inte tar skada. skulle de lossna låt vattnet torka pensla på lite lim o fäst tapeten igen.