Forum start / Måla och tapetsera

Dannemann

Medlem
Foruminlägg: 1st
Visa profil

Spackling (problem)

, 2010-10-05 21:18:12
Tjenare.

Jag har tidigare haft mitt sovrum tapetserat men tänkte denna gång satsa på att bara spackla upp och måla väggen, men upptäckte två problem.

Det första är att när man spacklar en tapetserad vägg för att sedan måla så uppstår det något så fult som "fläckar" på väggen. En skillnad på ytan som syns rätt tydligt och i mina ögon så är inte det något vackert. Så jag tänkte helspackla väggen så att jag får en jämn yta. Då upptäckte jag problem två. Spacklet fäster inte som det ska!

Spacklet får den gamla tapeten att släppa från väggen!
Tapeterna är rivna men det blir lite papper kvar och det är denna som gärna vill krångla.

Så nu till min egentliga fråga, Kan man stadga upp tapeten och förhindra att den släpper på något vis?

Jag funderade på att typ kunna använda mig av tapetklister eller liknande för att få tapeten att fästa. Typ rolla den utanpå tapeten så att den tränger in eller något.

Detta är mitt första riktiga projekt och jag tackar för tips :)

//Daniel
Dannemann was here!

relle

Medlem
Foruminlägg: 1st
Visa profil

Sv: Spackling (problem)

, 2011-02-07 22:26:10
DEt är populärt att måla papperstapet nuförtiden och det är störigt när man råkar ut för de problem du verkar ha stött på.
Det ser så enkelt ut på tv när man bara målar om över den gamla tapeten.
Några tips (det kanske är försent för dig danneman) men för alla andra.

Underlaget är a och o. När du kollar din tapet så börja i hörnen. Sedan tittar ni invid listen i taken och vid golvet så att man inte får obehagliga överraskningar redan där. Tapeten ska vara fast där.
Om tapeten är gammal så brukar den släppa i listerna först. Sedan kollar man på resten av väggarna men de brukar sällan släppa. Det gör man enklast genom att känna efter med sina händer. Sitter något löst brukar man känna det.
Känns det bra i det här skedet kan man gå igång och måla. Om inte behöver man spackla.
Spacklingen måste föregås av att man plockar den all lös tapet. Gör man inte det kommer problemen bli mångdubbelt värre senare. Släpper det bara här och där på väldigt små ställen kan man försöka gå på med lite tapetklister på de mest utsatta ställena.
Men är det generella problem med detta så måste man spackla.
Spacklingen kan man gå på när man fått bort all lös tapet. Målet är att se till att man får en fin slät yta att sedan kunna måla på.
Jag brukar använda en sandspackel som jag efter att det stelnat går på med sandpapper.
Jag skulle rekommendera att man slipar för hand eftersom maskinerna enligt mig tar bort för mycket av spacklet och då riskerar man att man får börja om.

Sedan är det bara att måla. Lycka till