JonMedlemForuminlägg: 97st Visa profil |
Vad betyder "bom"?, 2007-02-26 15:35:48Har varit och kollat på ett nytt hus. Enligt det medföljande besiktningsprotokollet verkar allt vara tipp-topp men om tvättstugan i källaren står det: "Halvkaklade väggar där det är bom bakom en del plattor ytterväggar". Vad exakt betyder det? Har det med fukt att göra? Just fukt är jag livrädd för! Särskilt i ett hus från 1909...
Skjut inte på något till imorgon som du kan skjuta på till i övermorgon.
|
indianenMedlemForuminlägg: 6st Visa profil |
Sv: Vad betyder "bom"?, 2007-02-26 16:24:30har faktist ingen aning om vad det betyder men fukt i ett hus från 1909 är minder troligt de flesta ställen man varit på och bankat sin plåt på och snackat med ägare så har jag fått uppfatning av att hus från 80 talet och fram till i dag är de med mest fuktskador det händer ju till och med att de inte hinner flytta in innan man hittat fuktskador jag tror att gamla hus e säkra hus lycka till med letandet
suktar efter ett hus
|
JonMedlemForuminlägg: 97st Visa profil |
Sv: Vad betyder "bom"?, 2007-02-26 16:26:51Känner mig lite lugnare. Gamla hus känns "stabilare" än nya så det är nog troligt. Sökte lite på nätet och det verkar som "bom" står för bomärke i många besiktningsprotokoll. Om det betyder det i det här fallet fattar jag ännu mindre =/...
Skjut inte på något till imorgon som du kan skjuta på till i övermorgon.
|
d-nMedlemForuminlägg: 5st Visa profil |
Sv: Vad betyder "bom"?, 2007-03-07 13:12:09Bom betyder att det låter "bom" (nästan) när man knackar på plattorna. Låter det innebär det att plattorna sitter löst. Det är ganska vanligt i källare som den du beskriver då det ofta finns fukt i grunden. Låter inte så allvarligt men be en fackman kolla på det om du är osäker. |
soligMedlemForuminlägg: 10st Visa profil |
Sv: Vad betyder "bom"?, 2010-12-01 11:39:30hmm... fukt i hus från 1900 är ju inga konstigheter, men jag ahde velat ha en genomgång till. ta dit mögelhund om nödvändigt. att riva ut hela väggar oc hrör för lite "fukt" är inte kul! |
Sida:
1