Forum start / Kök

George

Medlem
Foruminlägg: 6st
Visa profil

Köksfläkt - Spisfläkt - Ventilation - Utsug

, 2008-07-10 15:53:17
Hej,

Jag har en köksfläkt som har ett utsug som inte leder någonstans(?). Det är ingen kolfiberfläkt så all os kommer ut genom utsugsröret. Som ni ser på bilderna så Går det ett ventilationsrör från fläkten genom skåpet och upp till ett borrat hål i ”taket” på skåpet. Men därefter leder det ingen vart. Eftersom jag har köpt lägenheten med köket monterat så vet jag inte varför man har gjort på detta vis. Men nu börjar jag inse att det inte är hållbart för mig. Matoset stannar kvar i köket och jag måste vädra med korsdrag för att få ut lukten.

Som man också ser på bilden så finns ju en trumma för ventilation just över skåpet. Men köksfläktens utsug är inte draget ända dit.

Vad kan det bero på? Måste man kontrollera någonting särskilt innan man ansluter köksfläktens utsug till en ventilationstrumma eller är det fritt fram.

Tacksam för synpunkter.

Med vänlig hälsning:
George

Ändrad 2008-07-10 15:54:40 av George

lallelapp

Medlem
Foruminlägg: 1st
Visa profil

Sv: Köksfläkt - Spisfläkt - Ventilation - Utsug

, 2008-07-13 02:56:30
ibland kan det vara så att varje lägehet har en separat imkanal genom självdrag, dvs ingen fläkt ingår i systemet. vill man då installera en köksfläkt brukar det innebära att man måste bekosta en provtryckning själv av en skorstensfejarmästere.

Men en fläkt med kolfilter räcker i de flesta fall

George

Medlem
Foruminlägg: 6st
Visa profil

Sv: Köksfläkt - Spisfläkt - Ventilation - Utsug

, 2008-07-13 03:21:38
Tack Lallelapp för svaret,

Då ska jag nog kontakta sotare för provtryckning. Jag vill helst leda ut oset än att använda kolfilter. Jag får känsla av att det blir fräschare. Man kanske kan få bostadsföreningen att betala sotaren. Eller vad tror ni?