IT-supportenMedlemForuminlägg: 2st Visa profil |
Behöver ni hjälp med datorn eller att skapa ett trådlöst nätverk?, 2008-10-12 18:20:10Hej, Jag hjälper gärna till med nybörjarfrågor runt datorer och hemmanätverk. Har ni problem eller behöver hjälp med datorn hemma så är ni välkomna att ställa frågor. Jag ska göra mitt bästa för att försöka svara på eventuella frågor. /Erik
Försöker hjälpa vanligt folk med datorer och nätverk. Ingen fråga är för dum...
|
skalmanMedlemForuminlägg: 1st Visa profil |
Sv: Behöver ni hjälp med datorn eller att skapa ett trådlöst nätverk?, 2008-12-27 00:00:56Hej.. Jag försöker att skapa ett trådlöst nätverk mellan två laptoppar med inbyggt trådlöst nätverkskort (båda har Vista), men jag får inte till det. Jag vet att det ska gå på nått sätt utan router (och har ingen och har inte lust att skaffa någon om jag inte behöver) så om du har nått tips så är jag tacksam. |
IT-supportenMedlemForuminlägg: 2st Visa profil |
Sv: Behöver ni hjälp med datorn eller att skapa ett trådlöst nätverk?, 2008-12-27 18:56:32Hej Skalman Att sätta upp ett nätverk mellan två datorer utan router brukar kallas "Ad-hoc" nätverk. Du kan försöka följa följande guide som beskriver hur du ska ställa för att få det att fungera: http://en.kioskea.net/contents/configuration-reseau/configurer-routeur-wifi.php3 I korta drag: Du kan skapa ett trådlöst nätverk på ena datorn. Alltså istället för att "ansluta" till ett befintligt nätverk så skapar du ett nytt nätverk med egenskapen "Ad-hoc". Man brukar kunna välja mellan "Ad-hoc" eller "Access point" Där Access-point som det låter betyder att du ansluter till ett befintligt nätverk uppsatt på exempelvis en router. Ställ in SSID, Channel och eventuell kryptering. Sedan ska du kunna hitta det skapade nätverket på din andra dator. Du måste även ange ip-adress, nätmask och default gateway manuellt på båda datorerna. T.ex: Dator1: IP: 192.168.0.1 Mask: 255.255.255.0 Default gateway: 192.168.0.1 Dator2: IP: 192.168.0.2 Mask: 255.255.255.0 Default gateway: 192.168.0.1 Lycka till!
Försöker hjälpa vanligt folk med datorer och nätverk. Ingen fråga är för dum...
|
stoffzzMedlemForuminlägg: 1st Visa profil |
Sv: Behöver ni hjälp med datorn eller att skapa ett trådlöst nätverk?, 2010-04-28 20:29:00Hejsan. mitt vamn e christoffer. jag har en dator som är en Dell inspiron 1501. varför måste jag hålla inne fn knappen för att skriva? tack på förhand |
Sida:
1